dinsdag 21 november 2017

Herinneringen aan dat wat was en altijd zal zijn

De intercom gaat al een tijdje over. De ADL-assistenten zijn duidelijk allemaal bezig en dat betekend voor mij wachttijd. Terwijl ik sta te wachten tot er wordt opgenomen wordt mijn aandacht vanzelf naar het tafeltje waar de herinneringen aan pap staan getrokken.
Vaak lees ik de rouw en de bedankkaart terug, die ik zo zorgvuldig met mam samenstelde. We kozen niet voor vooraf gedrukte teksten, zwarte rouwranden, saaie teksten we wilde juist iets persoonlijks. Zo probeerden we in woorden het grote verlies te vangen en op te schrijven, de tekst moest perfect we konden dit immers maar een keer doen. Het blijft nog zo surrealistisch als ik de kaarten lees, soms alsof het plotselinge verlies ons nog geen uur geleden overkwam, soms beseffend dat we hard op het eerste jaar zonder pap af sprinten. Verder staat er een fotoboekje. In de week na het overlijden hebben we foto’s gemaakt met elkaar en van pap. Zo fijn om die foto’s nu nog eens rustig terug te kunnen kijken en er samen met mam over te praten. Fijn dat het knuffel schaapje op pap paste of wat lagen er super veel bloemen zijn zinnen die regelmatig voorbij komen. Van de begrafenisondernemer kreeg ik net voor Valentijn een stuk chocolade met de tekst to the moon and back erop. Volgens haar nog zo onze tekst dus ook dit belandde op mijn eigen tafeltje vol herinneringen. De crematiesteen ligt er ook, volgens mij is dat het enige voorwerp waarvan ik geen idee heb waarom die daar ligt en toch is dat daar prima. Dus laat ik het maar zo. Een dicht flesje groene Brut aftershave is het laatste voorwerp en misschien ook meteen met meest ingewikkelde. Geur doet zoveel met herinnering, geur sleept mij mee terug naar tijden waarin alles nog hetzelfde en vanzelfsprekend was.

Alleen het zien van het dichte flesje brengt me terug naar zomervakanties in Frankrijk waar we kampeerden. Ieder jaar namen we uit Frankrijk een paar van deze flesjes mee, toen misschien alleen daar te koop. De eerste kampeervakantie was ik 1,5 jaar oud en vooral erg nieuwsgierig en nergens bang voor. Pap en mam waren het achter mij aan sjokken wel een beetje zat dus besloten om me met een lang touw aan een haring vast te zetten zodat ik in ieder geval in de buurt bleef. Binnen een klein kwartier zat ik met draad en al volledig in de knoop en sjouwde de rest van de vakantie weer los rond. Ik haalde snoepjes bij de oude Franse oma en ging wat drinken bij de ouders van een vriend van mijn vader. Pap heeft geïnvesteerd in een badje met 3 opblaasbare ringen. Badje stond toen water erin, te koud dus gingen er wat keteltjes water op het vuur om het water wat aangenamer te maken. Toen zowel mam als pap tevreden waren met de temperatuur van het water mocht ik erin. Zwembroek aan en gaan, nou ja dat was de bedoeling. Alleen bleef ik als een ooievaar recht opstaan en rolde de tranen over mijn wangen, de rest van de vakantie heb ik in de luieremmer gezeten met een beetje water, veel overzichtelijker.
In herinnering zit ik op een schommel, ik zal een jaar of 2,5 geweest zijn. Zo’n bootje met aan beide kanten een bankje. Tot er op een avond een Frans jongetje op mijn schommel zat. Stampvoetend heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij weg moest gaan.
Toen ik ouder werd kreeg ik geld mee om op de fiets stokbrood te halen bij de campingwinkel. Steevast kwam ik met 3 stukken brood terug omdat ik steeds uit moest wijken en dan ergens te dicht ergens langs fietste.
Later ging ik zelfstandig naar het zwembad gehuld in zwempak, zwembril, snorkel en flippers waar ik de hele middag doorbracht. Na het zwemmen samen met pap aan de chips waar we proosten met bier en limonade. Herinneringen het zijn er zoveel. Het flesje Brut laat ik nog dicht. Misschien is het nog te ingewikkeld.

“Hallo met L, een van ons komt er zo aan”. Ik schrik op uit alle herinneringen die in mijn hoofd over elkaar heen rollen. “Geen haast hoor, tot zo”, antwoord ik. Ik glimlach naar het tafeltje vol herinneringen zo ver weg maar altijd dichtbij…        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten