zaterdag 16 december 2017

Rouw, tis ook gewoon onhandig

Tis ook gewoon onhandig. De reactie van een vriendin op mijn appje aan haar dat ik samen met mam de stad in ben geweest en we zelf de tasjes moesten sjouwen. Normaal bouwden we de scootmobiel van pap vol en hadden wij onze handen vrij. Haar nuchtere opmerking zorgt voor een lach op mijn gezicht. Ondanks dat we elkaar niet eens zo vaak zien, heeft zij de gave om altijd de juiste woorden te vinden. Ben blij om en dankbaar voor de groep vrienden die ik om me heen heb. Soms als de dagen te zwaar zijn, de tranen maar blijven stromen is er altijd wel iemand die ik kan bellen en bij uit mag huilen. Hetzelfde verhaal al zo vaak verteld, zoveel momenten van echt missen gedeeld, wat het blijft vreselijk ingewikkeld. Gelukkig is er ook vaak tijd voor een lach als we een herinnering delen. Als een vriendinnetje door weer en wind naar huis rijdt en belt dat ze veilig thuis is gekomen. Haar moeder en mijn vader naast haar op de bijrijdersstoel, want je geen van beide wilde achterin in een van de kinderzitjes. Als mijn beste vriend patat aan laat rukken, terwijl hij zou koken, omdat mijn vader dat zo gewild zou hebben. Als mijn aller beste vriend zielsgelukkig de kringloopwinkel uitloopt met een bordspel onder zijn arm volledig nieuw in de verpakking en opmerkt dat papa Ed dit voor hem geregeld heeft.  Als ik de beste vriend van pap ondeugend over een touwtje zie stappen om in het nationaal militair museum wat beter in de helikopter te kunnen kijken, want als hij het zelf niet deed had pap hem daar toch toe aangezet. En ik? Ik eet rustig de rode kool met gehaktbal bij ma zonder dat deze van mijn bord verdwijnt omdat ik naar een dag geleden langs vliegende luchtballon moet kijken. De net gebakken friet ligt niet meer op de tafel omdat we onze handen branden, maar geen van ons wist hoe de frietjes daar kwamen. Geen vingers meer in het vier op een rij spel, omdat hij zijn steen juist net in die rij wilde laten zakken. Veel van pap zijn karakter eigenschappen zijn bij mensen blijven hangen. Pap was buiten goed gehumeurd altijd in voor een lolletje. Zijn humor scherp en gevat maar hij was er ook voor mensen als ze het moeilijk hadden. Kon vanuit het niks opbellen en vragen of het allemaal goed ging en uren bijkletsen. Stond met kleine cadeautjes voor de deur, gewoon zomaar omdat hij dat leuk vond. Al deze dingen heeft pap aan mam, mij en aan de mensen om ons heen nagelaten. Zo leeft hij voort bij velen en wordt zijn naam nog zo vaak genoemd. Nooit zal hij echt vergeten worden, mam en ik vertellen over hem en hoeveel we van hem houden. Het is fijn om dat te kunnen en te mogen delen. Morgen lees ik een eigen geschreven kerstverhaal voor tijdens een brunch aan mensen die allemaal iemand verloren zijn. Geen verhaal waar rouw centraal staat, maar juist van hoop, verbinding en verwondering in deze tijd.


En toch zei mijn vriendinnetje het precies goed. Het is ook gewoon super onhandig…   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten